Support our work! Támogass minket!

Wire Transfer:
IBAN: HU12 1620 0223 1004 5507 0000 0000
SWIFT: HBWEHUHB

Átutalás:
A Város Mindenkié
16200223-10045507 (MagNet Bank)

Rólunk

A Város Mindenkié

A Város Mindenkié csoport olyan hajléktalan, hajléktalanságot megtapasztalt és lakásszegénységben élő aktivistákból és szövetségeseikből áll, akik tenni akarnak egy egyenlőségen alapuló és igazságos társadalomért. Célunk, hogy kiálljunk a hajléktalan emberek méltóságáért és küzdjünk a lakhatáshoz való jogért.

A szervezet minden tevékenységében – a döntéshozástól az akciók szervezéséig – a hajléktalan és lakásszegénységben élő emberek vezető szerepet játszanak.

Email: avarosmindenkie@gmail.com

Feliratkozás a hírlevélre: írj egy emailt nekünk "hírlevél" tárggyal

Feliratkozás önkéntesnek: írj egy emailt nekünk "önkéntes" tárggyal

Telefon: Ország Dóra (0630-167-2588)

Címkék

13. kerület (5) 2. kerület (1) adomány (19) airbnb (2) alkotmányos jogok (14) alternatív köztársasági elnök (5) Ausztria (3) avm akadémia (99) avm film (4) Belgium (5) belügyminisztérium (3) belváros (9) beszámoló (402) beszélgetés (82) bihari utca (28) bíróság (49) BKV (1) börtönszálló (13) börtön helyett lakhatást (3) Brazília (1) Budafok-Tétény (6) budapest pride (10) Bulgária (1) criminalization (42) Csehország (8) csepel (15) Dánia (2) debrecen (3) Dél-Afrika (13) demokratikus koalíció (3) deutsch (5) díj (5) diszkrimináció (63) Dunakeszi (1) dzsentrifikáció (8) egészségügy (3) Egyenlő Bánásmód Hatóság (12) Egyesült Államok (23) Együtt (1) együtt a lakhatásunkért (6) életvitelszerű lakhatás közterületen (340) élőlánc (35) elsőként lakhatás (33) elvonulás (18) emmi (5) english (109) ensz (11) érdekvédelem (416) erzsébetváros (2) esemény (318) espanol (2) étel (5) európai lakhatási hálózat (11) európai unió (19) európai unió bírósága (1) fagyhalál (9) feantsa (12) fedél nélkül (9) ferencváros (58) FocusE15 (1) fogyatékkal élők (10) food not bombs (1) fotózás és aktivizmus (3) főváros (82) francais (4) franciaország (11) goldenblog (2) Görögország (2) guberálás (4) gyerekek kilakoltatása (38) gyermekelvétel (53) gyógyszergyári út (8) győzelem (31) habitat for humanity (12) hajléktalan ellátás (135) halottak napja (5) HaNEM (90) hatósági zaklatás (23) házfoglalás (25) hegyvidék (4) helsinki bizottság (1) Hollandia (1) hős utca (6) humán platform (9) igazoltatás (31) India (1) Írország (4) Japán (2) járókelő (1) józsefváros (84) józsef attila (2) karácsony (14) Kásler Miklós (1) kassák múzeum (5) kecskemét (2) kék (2) kenyszi (17) képzés (43) kilakoltatás (230) kilakoltatás naplók (4) kiléptető lakások (2) kisokos (11) kispest (12) kőbánya (77) koldulás (5) költészet (26) költözés (1) konferencia (34) koppány utca (10) kórház (1) korona (7) köszönet (18) közélet iskolája (4) közérdekű adatigénylés (20) közmunkás mozgalom (1) közösség (82) köztér (84) közterület felügyelet (8) közvécé (2) kunyhóbontás (130) lakásmenet (41) lakcím (60) lakcím naplók (17) lakhatás (383) lakhatáshoz való jog (28) lakhatási platform (2) lakhatási válság (53) lakok (1) lélek program (2) Lengyelország (4) lisszabon (1) lmbtq (12) lmp (16) lomtanalítás (1) március 15 (3) média (213) megemlékezés (30) megoldás (38) menekültek (15) menhely alapítvány (3) mentők (15) mérce (1) migszol (12) Miskolc (5) mszp (4) munkaügy (6) művészet (32) muzsikus rádió (150) Nagy Britannia (6) NANE (3) Németország (9) nemzetközi (176) nemzetközi dokumentumok (12) nem szegényeknek való vidék (1) nigéria (1) noszlopy utca (6) nyílt levél (95) nyíregyháza (2) október 23 (8) Olaszország (1) ombudsman (13) önkéntesség (17) pápa (5) Párbeszéd Magyarországért (1) parlament (9) Pécs (35) Pesterzsébet (1) picture the homeless (8) polgári engedetlenség (46) portrék (61) Portugália (2) portugues (2) Rákosmente (7) Rákospalota (5) rehab cm (2) rendhagyó osztályfőnöki óra (22) rendőrség (54) részvételi akciókutatás (29) romák (7) Románia (2) sajókaza (2) Schlauch-progam (6) segély (10) sherwood (19) Sierra Leone (3) Spanyolország (1) stopkilakoltatás (2) Svédország (1) szeged (1) szegénységellenes hálózat (4) szégyenkordon (6) székesfehérvár (3) szemüveg (9) Szenegál (1) Szlovákia (1) Szlovénia (2) szociális bérlakás (8) szociális építőtábor (8) szociális munka (13) szociális temetés (1) szolidaritás (117) születésnap (19) támogatás (22) tapasztalati szakértő (7) társadalombiztosítás (1) tasz (17) tb (1) tek (2) terebesi erdő (28) Terézváros (1) Thaiföld (2) Törökország (2) Törökszentmiklós (1) törvénymódosítás (1) tüntetés (194) üdvhadsereg (4) újbuda (11) újpest (9) új blogfelület (1) üres házak (77) utcajogász (37) Utcáról lakásba egyesület (9) utca és jog (37) vác (1) Vajdahunyad utca (3) választások (40) választás 2014 (5) választás 2018 (6) vallás (6) van esély (1) városhoz való jog (10) vaskapu utca (2) vécé (1) Veresegyház (1) videó (217) wc (53) XV. kerület (1) zöld pók (2) zugló (40) Címkefelhő

A gyermekjogokról tanultunk

2014 november végén Simon Mihály, a Társaság a Szabadságjogokért roma programjának jogásza és terepmunkása tartott nálunk képzést a gyámügyi rendszer jogi vonatkozásairól és az ezzel kapcsolatos állampolgári jogokról, illetve jogorvoslati lehetőségekről. A Hajléktalan Nők Egymásért (HANEM) hosszú távú kampányt folytat az ellen a törvénytelen gyakorlat ellen, hogy gyerekeket választanak el a családjuktól pusztán a szegénységük, illetve lakhatási problémáik miatt. Ennek a kampánynak a részét képezte ez a képzés is, amin részt vettek az AVM utcajogászai, a HANEM tagjai és az AVM más aktivistái is.

elakezekkel.jpg

Megtudtuk, hogy hozzánk hasonlóan a TASZ-t is nagyon sok család keresi fel azzal, hogy önkormányzat vagy a gyámhatóság a gyerekeik elválasztásával fenyegeti őket, miközben az ő problémájuk valójában a szegénység, ami önmagában nem lehetne alapja a gyerekek állami gondozásba vételének. Velünk ellentétben azonban ők elsősorban vidéki kistelepüléseken dolgoznak ezzel a problémával – ezeken a településeken segítik az érintett családokat abban, hogy megfelelő jogorvoslathoz jussanak és megpróbálják tetten érni a rendszerben rejlő hátrányos megkülönböztetést – társadalmi, területi és etnikai alapon. De a két szervezet tapasztalatai így is nagyon hasonlóak: a hozzájuk forduló családok súlyos szegénységben élnek, komoly lakhatási gondokkal küzdenek, ezekkel kapcsolatban azonban szinte semmilyen segítséget nem kapnak az állami, illetve önkormányzati intézményektől. Emellett azzal is gyakran találkoznak – hozzánk hasonlóan – hogy a gyermekek elválasztásának indokaként több tényezőt is feltüntetnek a hatóságok, így nem lehet arra hivatkozni, hogy pusztán anyagi okból, tehát jogszerűtlenül emelték ki a gyerekeket, miközben az egyéb okok is többnyire a szegénységre vezethetők vissza (ez látszik például a családoknál készült környezettanulmányokból, amelyekben nagy hangsúllyal szerepelnek a lakásszegénység különböző megnyilvánulásai – pl. kikapcsolt közművek, hiányos bútorzat és nyílászárók, a megfelelő fűtés hiánya).

A vidéki családok is gyakran tapasztalják azt, amit az AVM-et felkereső szülők: a lakóhelyüktől távoli településen helyezik el a gyerekeket gyermekotthonban vagy nevelőszülőnél, így a szülőknek nincsen módjuk kapcsolatot tartani a gyerekekkel, hiszen a magas útiköltséget nem tudják kifizetni, az állam pedig nem támogatja ezt. Így viszont az a veszély fenyegeti őket, hogy végleg elveszítik szülői jogaikat, hiszen nem tartják a kapcsoatot a gyerekekkel.

Két törvényi változás is történt a közelmúltban a gyámügyi eljárásokkal kapcsolatban: 2013. január 1-jétől már nem a település önkormányzatának jegyzője hoz döntést az ideiglenes hatályú elhelyezésről, hanem a járási gyámhivatal. Ez akár lényegesen csökkentheti a családok kiszolgáltatottságát, de a változás tényleges hatása majd a gyakorlatból fog kirajzolódni. 2014. január 1-jétől pedig főszabályként a 12 éven aluli gyermekek csak nevelőszülőkhöz kerülhetnek, gyermekotthonba nem – ennek a módosításnak a hatásairól a TASZ szeretne a jövőben kutatást csinálni.

A TASZ munkatársai azt tapasztalják, hogy a Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálatok gyakorlati működése követi a jogszabályi környezet családokra nézve káros változásait. Általánosságban érzékelhető, hogy a szociális jogok egyre gyengülnek és az intézményi környezet egyre inkább tesz különbséget az egyes családok között, bizonyos családok gyermekvállalását támogatják, másokét ellehetetlenítik. Mivel a gyermekjóléti alapszolgáltatások megfelelő finanszírozás hiányában valójában nem valósulnak meg, a családok nem kapnak támogatást gyermekeik felneveléséhez, ha bajba kerülnek, így a valóban szükségesnél sokkal gyakrabban kerül sor a gyerekek ideiglenes kiemelésére. És mivel a „visszagondozásra” (vagyis a család támogatására abban, hogy újra képessé váljon megfelelő körülményeket teremteni a gyermekek neveléséhez) anyagi erőforrások hiányában az intézményrendszer szintén nem képes. A TASZ tapasztalatai szerint nagyon kevés gyerek kerül vissza a családjába 1-2 év elteltével, az a jellemzőbb, hogy 10 évig bent maradnak az állami intézményrendszerben. Sokszor a látványos javulásokat is figyelmen kívül hagyja a rendszer, sőt, gyakran még akkor is csak sokára kerül vissza a gyermek a szüleihez, ha kiderül, hogy valamelyik intézmény mulasztott, mert olyan sokáig tart a bürokratikus eljárás és nagy a rendszer visszatartó ereje.

Sajnos a gyermekjogi képviselők sem jelentenek valódi segítséget az érintett családoknak, mert egyrészt nagyon kevesen látnak el ilyen feladatot (megyénként egyetlen ember), másrészt ők főként a már intézményben élő gyerekek problémáival foglalkoznak, így az intézménybe vétellel fenyegetett, ez ellen küzdő családoknak ez nem jelent érdemi segítséget.

A jelenlegi rendszer eleve nagyon szűk jogokat biztosít a szülők számára. Szinte mindent döntést a fejük felett hoznak meg, nagyon kis belelátásuk nyílik a rendszer működésébe, ami fokozza a kiszolgáltatottságukat. Joguk van a kapcsolattartáshoz és ahhoz, hogy segítséget kapjanak a gyermek visszafogadásához. De a gyakorlatban még ezek a szűk jogok sem érvényesülnek maradéktalanul – a kapcsolattartást sokszor anyagi nehézségek lehetetlenítik el, a visszagondozás támogatásának hiánya pedig szintén világosan dokumentálható. Ráadásul idén januártól elválasztották egymástól a nevelőszülői és a gyámi feladatokat, utóbbiakat most már az ún. gyermekvédelmi gyám látja el, akár sok tíz kilométer távolságban a nevelőszülőktől. Ez tovább bonyolítja, illetve aprózza a rendszert és így még átláthatatlanabbá teszi a szülők számára. Ennek pedig az a következménye, hogy a szülők tehetetlenek az intézmények packázásával szemben. Ezzel kapcsolatban azt a tanácsot kaptuk, hogy mi is és a közvetlenül érintett családok is mindig ragaszkodjanak jegyzőkönyv felvételéhez – erre a gyámhivatal kötelezhető, a TEGYESZ azonban sajnos nem (ezzel együtt itt is érdemes ezzel próbálkozni). Ha mást nem, akkor azt kell kérni, hogy foglalják írásba, hogy nem hajlandóak jegyzőkönyvet felvenni – bármilyen szomorú is, ez a mai valóság.

Hasonlóan szűkek a nevelőszülők jogai is, így ők is nagyon kiszolgáltatottak a jelenlegi rendszerben, ami sokszor kifejezetten káros a gyermekekre és a vérszerinti szülőkre nézve is. (Mi is tapasztaltunk, hogy noha a szülő szerette volna az előírtnál gyakrabban látogatni a gyerekeit, amire a nevelőszülő is nyitott volt, a gyermekvédelmi gyám azonban nem engedte ezt.)

Mi volna a megoldás? Ebben is egyetértünk a TASZ-szal: megfelelő szociálpolitika. Ahogyan azok az önkormányzatok is tanúsítják, ahonnan nem érkeznek hozzájuk panaszok: ahol ténylegesen van gyermekjóléti alapellátás, vagy olyan segítő szervezet, amely komolyan gondolja a segítést, kora gyermekkortól kezdve, ott az a tapasztalat, hogy még a nagy szegénység ellenére is talpra lehet állítani a családokat. Ahol így működnek a dolgok, ott az általános szegénység ellenére sincsenek ilyen kiemelési ügyek.

2014. december 23.                                                    Dósa Mariann

2015.01.03. 06:00 • 1 komment Címkék: képzés avm akadémia HaNEM gyermekelvétel
 
 
süti beállítások módosítása