Support our work! Támogass minket!

Wire Transfer:
IBAN: HU12 1620 0223 1004 5507 0000 0000
SWIFT: HBWEHUHB

Átutalás:
A Város Mindenkié
16200223-10045507 (MagNet Bank)

Rólunk

A Város Mindenkié

A Város Mindenkié csoport olyan hajléktalan, hajléktalanságot megtapasztalt és lakásszegénységben élő aktivistákból és szövetségeseikből áll, akik tenni akarnak egy egyenlőségen alapuló és igazságos társadalomért. Célunk, hogy kiálljunk a hajléktalan emberek méltóságáért és küzdjünk a lakhatáshoz való jogért.

A szervezet minden tevékenységében – a döntéshozástól az akciók szervezéséig – a hajléktalan és lakásszegénységben élő emberek vezető szerepet játszanak.

Email: avarosmindenkie@gmail.com

Feliratkozás a hírlevélre: írj egy emailt nekünk "hírlevél" tárggyal

Feliratkozás önkéntesnek: írj egy emailt nekünk "önkéntes" tárggyal

Telefon: Ország Dóra (0630-167-2588)

Címkék

13. kerület (5) 2. kerület (1) adomány (19) airbnb (2) alkotmányos jogok (14) alternatív köztársasági elnök (5) Ausztria (3) avm akadémia (99) avm film (4) Belgium (5) belügyminisztérium (3) belváros (9) beszámoló (402) beszélgetés (82) bihari utca (28) bíróság (49) BKV (1) börtönszálló (13) börtön helyett lakhatást (3) Brazília (1) Budafok-Tétény (6) budapest pride (10) Bulgária (1) criminalization (42) Csehország (8) csepel (15) Dánia (2) debrecen (3) Dél-Afrika (13) demokratikus koalíció (3) deutsch (5) díj (5) diszkrimináció (63) Dunakeszi (1) dzsentrifikáció (8) egészségügy (3) Egyenlő Bánásmód Hatóság (12) Egyesült Államok (23) Együtt (1) együtt a lakhatásunkért (6) életvitelszerű lakhatás közterületen (340) élőlánc (35) elsőként lakhatás (33) elvonulás (18) emmi (5) english (109) ensz (11) érdekvédelem (416) erzsébetváros (2) esemény (318) espanol (2) étel (5) európai lakhatási hálózat (11) európai unió (19) európai unió bírósága (1) fagyhalál (9) feantsa (12) fedél nélkül (9) ferencváros (58) FocusE15 (1) fogyatékkal élők (10) food not bombs (1) fotózás és aktivizmus (3) főváros (82) francais (4) franciaország (11) goldenblog (2) Görögország (2) guberálás (4) gyerekek kilakoltatása (38) gyermekelvétel (53) gyógyszergyári út (8) győzelem (31) habitat for humanity (12) hajléktalan ellátás (135) halottak napja (5) HaNEM (90) hatósági zaklatás (23) házfoglalás (25) hegyvidék (4) helsinki bizottság (1) Hollandia (1) hős utca (6) humán platform (9) igazoltatás (31) India (1) Írország (4) Japán (2) járókelő (1) józsefváros (84) józsef attila (2) karácsony (14) Kásler Miklós (1) kassák múzeum (5) kecskemét (2) kék (2) kenyszi (17) képzés (43) kilakoltatás (230) kilakoltatás naplók (4) kiléptető lakások (2) kisokos (11) kispest (12) kőbánya (77) koldulás (5) költészet (26) költözés (1) konferencia (34) koppány utca (10) kórház (1) korona (7) köszönet (18) közélet iskolája (4) közérdekű adatigénylés (20) közmunkás mozgalom (1) közösség (82) köztér (84) közterület felügyelet (8) közvécé (2) kunyhóbontás (130) lakásmenet (41) lakcím (60) lakcím naplók (17) lakhatás (383) lakhatáshoz való jog (28) lakhatási platform (2) lakhatási válság (53) lakok (1) lélek program (2) Lengyelország (4) lisszabon (1) lmbtq (12) lmp (16) lomtanalítás (1) március 15 (3) média (213) megemlékezés (30) megoldás (38) menekültek (15) menhely alapítvány (3) mentők (15) mérce (1) migszol (12) Miskolc (5) mszp (4) munkaügy (6) művészet (32) muzsikus rádió (150) Nagy Britannia (6) NANE (3) Németország (9) nemzetközi (176) nemzetközi dokumentumok (12) nem szegényeknek való vidék (1) nigéria (1) noszlopy utca (6) nyílt levél (95) nyíregyháza (2) október 23 (8) Olaszország (1) ombudsman (13) önkéntesség (17) pápa (5) Párbeszéd Magyarországért (1) parlament (9) Pécs (35) Pesterzsébet (1) picture the homeless (8) polgári engedetlenség (46) portrék (61) Portugália (2) portugues (2) Rákosmente (7) Rákospalota (5) rehab cm (2) rendhagyó osztályfőnöki óra (22) rendőrség (54) részvételi akciókutatás (29) romák (7) Románia (2) sajókaza (2) Schlauch-progam (6) segély (10) sherwood (19) Sierra Leone (3) Spanyolország (1) stopkilakoltatás (2) Svédország (1) szeged (1) szegénységellenes hálózat (4) szégyenkordon (6) székesfehérvár (3) szemüveg (9) Szenegál (1) Szlovákia (1) Szlovénia (2) szociális bérlakás (8) szociális építőtábor (8) szociális munka (13) szociális temetés (1) szolidaritás (117) születésnap (19) támogatás (22) tapasztalati szakértő (7) társadalombiztosítás (1) tasz (17) tb (1) tek (2) terebesi erdő (28) Terézváros (1) Thaiföld (2) Törökország (2) Törökszentmiklós (1) törvénymódosítás (1) tüntetés (194) üdvhadsereg (4) újbuda (11) újpest (9) új blogfelület (1) üres házak (77) utcajogász (37) Utcáról lakásba egyesület (9) utca és jog (37) vác (1) Vajdahunyad utca (3) választások (40) választás 2014 (5) választás 2018 (6) vallás (6) van esély (1) városhoz való jog (10) vaskapu utca (2) vécé (1) Veresegyház (1) videó (217) wc (53) XV. kerület (1) zöld pók (2) zugló (40) Címkefelhő

Kiállítás ajánló a Gallery8-ban

Stojka mama történetét megismerve és a képeit a kiállításon végignézve két dolog maradt meg bennem. A festményein szégyellik magukat a rabok a koncentrációs táborban. Pedig a gyalázatos dolgokat a nácik követik el. A fogvatartók, nem a rabok, miközben uralmukat arra használják fel a nácik, hogy az általuk üldözött ártatlanokat megszégyenítsék (és az ellenük elkövetett szörnyűségekért őket tegyék felelőssé.) A másik ember feletti hatalom birtokában a nácik a saját tetteikért való szégyent is át tudják kényszeríteni az áldozatokra. Valódi alapja nincs annak a szégyenérzetnek, ami miatt szégyenkeznek a foglyok, ők nem követtek el olyasmit, amiért így kellene érezniük, mégis ők szégyenkeznek, illetve megszégyenítik őket a fölöttük uralkodók. Mert egy koncentrációs táborban (speciális viszonyok között) megtehetik ezt is.

1.jpg

A magam részéről ezért vagyok a hajléktalan emberek megalázása ellen. Ha a hatalom birtokában a helyzetet beállítjuk bűnös és bűnösöket megbüntető oldalra, akkor ebben a viszonylatban csak pár lépés a "bűnösök" tömegsírja. Míg, ha ember emberrel szemben érvel és a másikat is meg kell hallgatnia, akkor abból mély ember- és életismeret fog keletkezni. Ha a hatalomban lévő meghallgatja a másik oldalt, akkor a sok ember értékrendszere is megismerszik. Esetünkben pl.: a hajléktalanok is nagyon szeretik élvezni az életet, de csak a pénzből élőktől eltérő módon van lehetőségük megélni ugyanazt az életörömöt. Miközben a társadalom egy része az életet magát, másik része csak az élet élvezetét vitatja el a hajléktalanoktól, merthogy nem tudják megkeresni azt a pénzt, amiből a kereső polgárok szórakozni szoktak.

Azt, hogy a másik ember mit tehet meg, vagy mit nem (hogy mihez van joga), azt csak egy, a másik ember fölötti uralmi helyzetben szabhatjuk meg a másiknak. Ez pedig csak az emberek egymás fölötti hatalmaskodása során jelenhet meg a világban. Az egyenjogú közösségekben nem. Elég ha az emberek közötti viszonyokat egyenrangúnak tartjuk meg, és a fasizmus szörnye nem tér vissza!

2.jpg

A saját cselekvésünkért való felelősségünket csak egy eltorzított helyzetben lehet az áldozatunk nyakába varrni. A koncentrációs tábor gyilkosai az emberek megsemmisítését azzal a váddal támasztják alá, hogy azok az emberek szégyenletesek, akiket elpusztítanak, ezért el kell őket pusztítani. És a szégyenteljesség ekkor tényleg megszületik a világban, de nem azok az emberek a bűnösök, akiket ilyen hivatkozással elpusztítanak, hanem akik azt kitalálták, hogy embertársaik szégyellni valók lehetnek és a világ az emberek lemészárlásával jobbá tehető.

A hajléktalan emberek életét is szégyenletesnek tartja a társadalom egy része. És az elpusztításukon is gondolkodnak a nagyon felháborodottak. Pedig csak annyi a "bűnük", hogy a kapitalista versenyben alulmaradtak, és nincs annyi pénzük, hogy emberhez méltó lakhatást biztosítsanak maguknak. Sőt, a versenyben alulmaradásban is azok a felelősök a hajléktalanságért, akik fenntartják a kapitalizmust, és akik csak az egyféle rendszerben való boldogulást tartják fent. (Arra gondolok, hogy hiába dolgozik valaki napi 13 órában a megélhetéséért – pl. alumínium dobozt, vagy üveget gyűjt a kukákból –, abból a kemény munkából nem tud magának lakhatást és étkezést biztosítani. A pénzt csak más embereken keresztül kaphatná meg, akik nem fizetnek egy hajléktalannak. Az ő képzetlen munkájára nincs szükség, sokan inkább gépekre fizetnek, de a társadalom aljára süllyedt embernek nem szívesen. Nincs olyan alternatíva ma, ahol egy komoly teljesítményért egy tisztességes bért megkaphatna a kapcsolatokkal nem rendelkező, közterületen élő ember. (És akkor még ott vannak a betegek, az öregek és a kismamák...)

5.jpg

A másik dolog, ami megmaradt bennem a kiállítás után, hogy a "szörnyeteg nem tűnt el a földről, csak alszik". Ezt a figyelmeztetést hagyta ránk "Stojka Mama". Én inkább hajlok annak a művészembernek a szavára hallgatni, aki 5-7 évtized távlatából fest meg pillanatképeket, mint hogy azokra a mai okosokra hallgassak, akik sok diplomával és a tudomány teljes fegyvertárával felszerelkezve sem képesek orvosolni azt a gazdasági válságot, ami nem valami külső hatásra jött létre, hanem a saját rendszerünk működésének eredményeképpen. Mégis tehetetlenek.

A képeken a szögesdrót szögei a katonai bakancsok varrásaira emlékeztetnek, (kislányként a haláltáborokban katonai bakancsokat varrt a tavaly elhunyt alkotó). A katonai bakancsok be-belépnek a tábori képeire, érzékeltetve, hogy oda a pusztítás, az elnyomás szörnyetege is betette a lábát, míg a képeken a természet biztosítja az életet, színes tökök és napraforgók képében (ahhoz hasonlóan, ahogy a felszabadítás előtt az utolsó táborból megszökve a természet biztosított megélhetést és biztonságot az ex raboknak.) A természet -kis ágacska képében- fonja körbe és védi meg az alkotó aláírását a képeken, ahogy a természet védte meg a valóságban -csodák sorozatával- annak a kislánynak az életét, aki utóbb megfestette a koncentrációs tábor élethelyzeteit.

Biztonságos és szeretetteljes életet kívánok azoknak, akik megnézik a kiállítást, és azoknak is, akik nem. És azt kívánom, hogy legyen elég bölcsességünk az elbeszélésekből (és képkiállításokból) megismerni a teljes világot, és soha ne a felébredő szörnyeteg pusztításának közvetlenségéből kelljen tanuljunk!

A kiállítás 2014. október 6-ig nézhető meg a 1083 Budapest, Mátyás tér 13. szám alatt

A festmények és grafikák Ceija Stojka művei

2014. szeptember 26.                                                                                          gat

2014.10.02. 06:00 • Szólj hozzá! Címkék: beszámoló művészet szolidaritás józsefváros
 
 
süti beállítások módosítása