Az utóbbi időben A Város Mindenkié több tagjának gyűlt meg a gondja az ún. aktív korúak segélyének folyósításával, amit a Könyves Kálmán körúton található ún. hajléktalan információs irodán (közismertebb nevén: a hajléktalan segélyirodán) kell intézni. Mindannyian valamilyen adminisztratív ok miatt kerültek abba a veszélybe, hogy elveszítik a segélyüket, amely bármennyire alacsony, az egyetlen biztos megélhetési forrást jelenti számukra. Időközben sok más hajléktalan emberről is értesültünk, akiknek hasonló problémájuk akadt, így úgy döntöttünk, nyilvánosságra hozunk néhány példát.
Ezzel együtt, ezúton is kérünk mindenkit, hogy ha ismertek olyan embert, akinek hasonló gondja van, vagy Ti magatok is ezzel a problémával küszködtök, keressetek fel minket telefonon (06 20 381 8996), e-mailben (avarosmindenkie@gmail.com) vagy a heti Találkozási pontunkon. A hajléktalan-ellátásban dolgozó szociális munkásokat külön kérjük, hogy ha a tudomásukra jut az alábbiakhoz hasonló eset, értesítsenek minket róla telefonon vagy e-mailben.
Az ügyek hátteréhez annyit, hogy az aktív korúak segélyét (havi 22.800 forintot) csak akkor kaphatja valakit, ha teljesíti az előírt közmunka-kötelezettséget (ez évente min. 30 nap, és a közmunka ideje alatt az érintett valamivel magasabb „fizetésre” jogosult). A segélyt évente felülvizsgálják: az eddigi gyakorlat szerint kiküldenek postán egy nyomtatványt, ami többek között tartalmaz egy vagyonnyilatkozatot is. Ezt ki kell tölteni és egy bizonyos határidőn belül visszaküldeni. Mindezt személyesen is lehet intézni.
Jutka esete:
Két évvel ezelőtt – még az aktív korúak ellátása keretében – tekintettel arra, hogy a férjem munka-és jövedelem nélküli, és a háztartásomban él, 48.735 forintot kaptunk fejenként. Aztán a kormány megemelte a nyugdíjkorhatárt, így ez-az összeg lecsökkent először fejenként 28.200 forintra. Azonban arról is döntött a Kormány, hogy egy családban csak egy fő részesülhet ebből az összegből, így a férjem már nem jogosult semmilyen összegre, hiába korog az Ő gyomra is! Aztán újra kitalálta a kormány, hogy a 28.200 forint sok, így lecsökkentették a fenti összeget 22.800 forintra – ez a mai állás.
2013. április 8-án személyesen bevittem és aláírás ellenében leadtam a 30 napos, közérdekű munkáról szóló igazolásomat a munkaügyi központban és a hajléktalan információs irodában is. Ezután nagy, néma csend következett, gondoltam tehát, hogy minden rendben.
Július 3-án azonban megdöbbenés ért, amikor a 22.800 forint helyett 3.040 forintot küldtek részemre a segélyirodáról. Két felnőtt embernek, havi megélhetésre! Elmentem a Városháza utcába a Fővárosi Önkormányzat Információs irodájába, hogy érdeklődjek, de ott egyszerűen átutasítottak a Könyves Kálmán körútra, a hajléktalanok segélyezési irodájába. Ott megpróbáltam a vezetővel beszélni, amire közölte a biztonsági őr, hogy a vezető nem fogad panaszosokat, ha gondom van, menjek be az információs- és ügyintéző ablakhoz. Ott egy ügyintéző elmondta, hogy azért jártam így, mert nem vettem át a leveleimet, és a hiánypótlást, amire felszólítottak, nem teljesítettem. Ezután a hölgy adott egy vagyonnyilatkozati nyomtatványt, hogy töltsem ki, amit meg is tettem a helyszínen. A nyomtatványt bevette, és ezzel le voltam rendezve – hogy ezt miért nem tudta megtenni az az ügyintéző, akinek egy pár hónappal azelőtt leadtam a közmunkát igazoló papíromat?!
Ennek ellenére persze a segélyfolyósítás számomra továbbra is szünetel, és ki akartam, deríteni, hogy mi történt. Mivel valóban nem kaptam postán semmilyen felszólítást, elmentem a postai küldeményeim helyére – egy hajléktalanellátó intézménybe –, ahol 2013. július 1-től várt két darab levél: 1. Lakatos Bertalanné hajléktalan személy aktív korúak ellátására való jogosultságának felülvizsgálata 2. Értesítés kézbesítési vélelem beálltáról.
Az egyes számú levél kelt: 2013. május 3-án
A kettes számú levél kelt 2013. június 26-án-
A két levelet én egyszerre kaptam meg, és a borítékon szereplő postai bélyegző alapján a posta mindkét levelet 2013. június 28-án látta el keltező bélyegzővel. Ahol én megkapom a leveleimet, ott leigazoltattam aláírással, pecséttel, hogy ezeket a leveleket 2013. július 1-én vették át.
Megjegyzés: Én csak az időben feladott és megkapott levelet tudom átvenni, és csak az időben postázott levél mellékletét tudom időben visszaküldeni. Másfél hónap eltéréssel nem tudom teljesíteni, amit kérnek, és ami miatt most úgy tűnik, hogy kizárnak a segélyből!
Újra elmentem a Főpolgármesteri Hivatalba, hogy panaszt tegyek. De itt – ügyfélfogadási napon – fel sem jutottam az Igazgatási- és Hatósági osztályra, mert hajléktalan embert nem fogad a vezető. Így beadtam panaszomat az Önkormányzat Információs Irodáján, ahol ugyan a kérvényt bevették, de választ nem tudtak adni erre a szabálytalanságra, így visszaküldtek a Könyves Kálmán körútra. Hát, visszamentem.
A „Könyvesen” az ügyintéző már azt sem fogadta el, hogy a mérgemben kettészakított levelet mutatom be, mint bizonyítékot arra, hogy késve kaptam meg. Ezen kívül, nem volt hajlandó elismerni, hogy a postai bélyegzés és a levél keltezése között milyen hosszú idő telt el. A válasza az volt, hogy ők nem tehetnek arról, hogy a posta mikor bélyegzi le a hozzájuk kézbesítésre beérkező levet…
Most várom a panaszom felülvizsgálatát, és ha kell, akkor a Kormányhivatalhoz fordulok segítségért.
Miklós esete:
A Fővárosi Polgármesteri nekem is kiküldte a vagyonnyilatkozatot, ami az aktív korúak segélyének éves felülvizsgálatához kellett. De ezt a levelet nem én vettem át, hanem az egyik szociális munkás, aki azon a helyen dolgozik, ahol a postacímem van. A tértivevényes levelet – megjegyzem, meghatalmazás nélkül – április 29-én vette át, és a visszaigazolásnak május 7-ig kellett volna beérkeznie a segélyirodába.
Azonban a levél az én kezemhez csak május 13-án került, így csak május 16-án, 3 nappal rá tudtam visszaindítani a választ a Könyvesre. Mivel a válaszadási határidő május 7-én lejárt, így 9 nappal kicsúsztam a határidőből, a segélyemet pedig megvonták.
Ezt a döntést az Utcajogász segítségével megfellebbeztem, de azt is elutasították. Most másodfokra viszem az ügyem, és a kormányhivatalhoz fordulok. Úgy érzem, hogy önhibámon kívül szalasztottam el a válaszadási határidőt, és ezzel az egyetlen tartós jövedelemforrásomat veszítettem el. Ez nem tisztességes.