Support our work! Támogass minket!

Wire Transfer:
IBAN: HU12 1620 0223 1004 5507 0000 0000
SWIFT: HBWEHUHB

Átutalás:
A Város Mindenkié
16200223-10045507 (MagNet Bank)

Rólunk

A Város Mindenkié

A Város Mindenkié csoport olyan hajléktalan, hajléktalanságot megtapasztalt és lakásszegénységben élő aktivistákból és szövetségeseikből áll, akik tenni akarnak egy egyenlőségen alapuló és igazságos társadalomért. Célunk, hogy kiálljunk a hajléktalan emberek méltóságáért és küzdjünk a lakhatáshoz való jogért.

A szervezet minden tevékenységében – a döntéshozástól az akciók szervezéséig – a hajléktalan és lakásszegénységben élő emberek vezető szerepet játszanak.

Email: avarosmindenkie@gmail.com

Feliratkozás a hírlevélre: írj egy emailt nekünk "hírlevél" tárggyal

Feliratkozás önkéntesnek: írj egy emailt nekünk "önkéntes" tárggyal

Telefon: Ország Dóra (0630-167-2588)

Címkék

13. kerület (5) 2. kerület (1) adomány (19) airbnb (2) alkotmányos jogok (14) alternatív köztársasági elnök (5) Ausztria (3) avm akadémia (99) avm film (4) Belgium (5) belügyminisztérium (3) belváros (9) beszámoló (402) beszélgetés (82) bihari utca (28) bíróság (49) BKV (1) börtönszálló (13) börtön helyett lakhatást (3) Brazília (1) Budafok-Tétény (6) budapest pride (10) Bulgária (1) criminalization (42) Csehország (8) csepel (15) Dánia (2) debrecen (3) Dél-Afrika (13) demokratikus koalíció (3) deutsch (5) díj (5) diszkrimináció (63) Dunakeszi (1) dzsentrifikáció (8) egészségügy (3) Egyenlő Bánásmód Hatóság (12) Egyesült Államok (23) Együtt (1) együtt a lakhatásunkért (6) életvitelszerű lakhatás közterületen (340) élőlánc (34) elsőként lakhatás (33) elvonulás (18) emmi (5) english (109) ensz (11) érdekvédelem (416) erzsébetváros (2) esemény (318) espanol (2) étel (5) európai lakhatási hálózat (11) európai unió (19) európai unió bírósága (1) fagyhalál (9) feantsa (12) fedél nélkül (9) ferencváros (58) FocusE15 (1) fogyatékkal élők (10) food not bombs (1) fotózás és aktivizmus (3) főváros (82) francais (4) franciaország (11) goldenblog (2) Görögország (2) guberálás (4) gyerekek kilakoltatása (38) gyermekelvétel (53) gyógyszergyári út (8) győzelem (31) habitat for humanity (12) hajléktalan ellátás (135) halottak napja (5) HaNEM (90) hatósági zaklatás (23) házfoglalás (25) hegyvidék (4) helsinki bizottság (1) Hollandia (1) hős utca (6) humán platform (9) igazoltatás (31) India (1) Írország (4) Japán (2) járókelő (1) józsefváros (84) józsef attila (2) karácsony (14) Kásler Miklós (1) kassák múzeum (5) kecskemét (2) kék (2) kenyszi (17) képzés (43) kilakoltatás (229) kilakoltatás naplók (4) kiléptető lakások (2) kisokos (11) kispest (12) kőbánya (77) koldulás (5) költészet (26) konferencia (34) koppány utca (10) kórház (1) korona (7) köszönet (18) közélet iskolája (4) közérdekű adatigénylés (20) közmunkás mozgalom (1) közösség (82) köztér (84) közterület felügyelet (8) közvécé (2) kunyhóbontás (130) lakásmenet (41) lakcím (60) lakcím naplók (17) lakhatás (383) lakhatáshoz való jog (28) lakhatási platform (2) lakhatási válság (54) lakok (1) lélek program (2) Lengyelország (4) lisszabon (1) lmbtq (12) lmp (16) lomtanalítás (1) március 15 (3) média (213) megemlékezés (30) megoldás (38) menekültek (15) menhely alapítvány (3) mentők (15) migszol (12) Miskolc (5) mszp (4) munkaügy (6) művészet (32) muzsikus rádió (150) Nagy Britannia (6) NANE (3) Németország (9) nemzetközi (176) nemzetközi dokumentumok (12) nem szegényeknek való vidék (1) nigéria (1) noszlopy utca (6) nyílt levél (95) nyíregyháza (1) október 23 (8) Olaszország (1) ombudsman (13) önkéntesség (17) pápa (5) Párbeszéd Magyarországért (1) parlament (9) Pécs (34) Pesterzsébet (1) picture the homeless (8) polgári engedetlenség (46) portrék (61) Portugália (2) portugues (2) Rákosmente (7) Rákospalota (5) rehab cm (2) rendhagyó osztályfőnöki óra (22) rendőrség (54) részvételi akciókutatás (29) romák (7) Románia (2) sajókaza (2) Schlauch-progam (6) segély (10) sherwood (19) Sierra Leone (3) Spanyolország (1) stopkilakoltatás (2) Svédország (1) szeged (1) szegénységellenes hálózat (4) szégyenkordon (6) székesfehérvár (3) szemüveg (9) Szenegál (1) Szlovákia (1) Szlovénia (2) szociális bérlakás (8) szociális építőtábor (8) szociális munka (13) szociális temetés (1) szolidaritás (116) születésnap (19) támogatás (22) tapasztalati szakértő (7) társadalombiztosítás (1) tasz (17) tb (1) tek (2) terebesi erdő (28) Terézváros (1) Thaiföld (2) Törökország (2) Törökszentmiklós (1) törvénymódosítás (1) tüntetés (194) üdvhadsereg (4) újbuda (11) újpest (9) üres házak (77) utcajogász (37) Utcáról lakásba egyesület (9) utca és jog (37) vác (1) Vajdahunyad utca (3) választások (40) választás 2014 (5) választás 2018 (6) vallás (6) van esély (1) városhoz való jog (10) vaskapu utca (2) vécé (1) Veresegyház (1) videó (217) wc (53) XV. kerület (1) zöld pók (2) zugló (40) Címkefelhő

Európai Unió Bírósága: A rövidtávú magánszálláshely-kiadás korlátozása “közérdeken alapuló kényszerítő indok”

Az Országgyűlés megadta az önkormányzatoknak a lehetőséget, hogy rendelet formájában korlátozzák a lakások magánszálláshelyként való üzemeltetését. Az önkormányzatok kezében tehát a döntés, hogy korlátozzák-e az Airbnb-típusú lakás-felhasználási formát, ezzel is elősegítve a hosszútávra kiadható lakásállomány bővítését. Az Európai Unió Bírósága fontos döntést hozott a turisztikai célú lakáskiadás korlátozások kérdésében 2020. szeptember 22-én, kedden. Az EUB döntése hatással lehet a kérdést elutasító magyar közbeszédre, és a kormány, önkormányzatok ítéletére a magánszálláshelyek szabályozását illetően.dsc_1588.jpg

Két francia cég, a Cali Apartments SCI és HX egy-egy párizsi garzonlakást adtak ki lakáshotelként. A párizsi hatóságok megbírságolták a két céget, mivel azok nem igazodtak a Párizsban hatályban lévő Airbnb-típusú magán-, és egyéb szálláshelykiadás korlátozásához. A cégek az ítéletet megfellebbezték. Az ügy felgyűrűzött az EU Bíróságához, ugyanis a francia fellebbviteli bíróság nem tudott döntést hozni a kérdésben, miszerint a Párizsban hatályban lévő korlátozás összeegyeztethető-e a nemzetközi belső piaci szolgáltatásról szóló irányelvvel. A francia szabályozás ugyanis a 200 000 lakost meghaladó települések esetén a település polgármesterének előzetes engedélyéhez köti a lakáscélú bútorozott helyiségek átmenetileg ott tartózkodó vendégek számára történő ismételt és rövid távú bérbeadását. Az önkormányzati képviselő-testületeknek pedig lakónegyedenként és adott esetben kerületenként kell rögzíteni az előzetes engedély feltételeit és esetleges ellenszolgáltatásait.

Az Európai Unió Bírósága most kijelentette, hogy ez a szabályozás összhangban van az uniós joggal, megfelel ugyanis a diszkriminációmentesség követelményének, továbbá annak, hogy közérdeken alapuló kényszerítő ok támassza alá, és annak, hogy ez a cél kevésbé korlátozó intézkedés útján nem lenne megvalósítható.  Az ügy nagy jelentőséggel bírhat a jelenlegi magyar magánszálláshely korlátozás kérdéskörben kirobbanó csatározások szempontjából. A tény, hogy az EU legfelsőbb igazságszolgáltatási szerve kijelenti, hogy a hosszútávú bérbeadásra szánt  lakáskínálat biztosítása és bővítése, valamint a társadalmi sokféleség és a lakáshiány súlyosbodásának elkerülése olyan "közérdeken alapuló kényszerítő indok", ami igazolja a korlátozást, egy nagyon erős ütőkártya a korlátozáspárti szervezetek kezében, túlmutat az üzleti konstrukción.

A szóban forgó szabályozás célja, hogy választ adjon a lakáshoz jutási feltételek romlására és az ingatlanpiaci feszültségek fokozódására, különösen a piac funkciózavarainak szabályozása révén, továbbá hogy védje a tulajdonosokat és bérlőket, és lehetővé tegye a lakáskínálat növekedését a területi egyensúlyt tiszteletben tartó feltételek mellett, mivel a lakás alapvető szükséglet”.

Az EU-s Bíróság álláspontja szerint sokkal hatékonyabb egy előzetes engedélyezési eljárás során felmérni, hogy valóban minden tényező megfelel-e a jogszabályoknak, mint egy bejelentésen alapuló rendszerben, ahol az utólagos szabályozás nem elégséges feltétel, ugyanis egy bejelentésen alapuló és szankciókkal párosuló rendszer alkalmazása nem lenne alkalmas a hosszú távú bérbeadásra szánt lakások hiánya elleni küzdelem céljának hatékony megvalósítására. Egy ilyen rendszer ugyanis, mivel kizárólag utólagos beavatkozásra hatalmazza fel a helyi hatóságokat, nem teszi lehetővé a lakásátalakítások e hiányt kiváltó folyamatának azonnali és hatékony megfékezését.”

Azaz - esetünkben- az önkormányzatok képtelenek lennének egy ennyire gyorsan alakuló és ennyi kiskapuval rendelkező piaci szegmenst utólagos szabályozásokkal megregulázni. Következésképpen az Európai Unió Bírósága szerint szükségszerű az előzetes korlátozás a felelős lakáspolitika kialakítása érdekében.

„A használat megváltoztatására vonatkozó előzetes engedélyt az ingatlan fekvése szerinti település polgármestere adja ki, Párizs, Marseille és Lyon esetében az érintett kerületi polgármester véleményének kikérését követően. Az engedély megadásának ellenszolgáltatásaként előírható valamely más használatra szolgáló helyiség lakóhelyiséggé történő – egyidejű – átalakítása.”

Tehát amennyiben a kerületi döntéshozó teret ad a magán-és egyéb szálláshely létesítésének, egyidejűleg egy másik - valamely korábban nem lakáscélra szolgáló- helyiség lakóhelyiséggé történő rendeltetését szabja meg feltételül, ami egy rendkívül progresszív rendelkezés, szigorú előfeltétele a turisztikai célú lakások hasznosításának, és ezáltal megakadályozza, hogy szűküljön az elérhető magánbérleti lakásállomány.

A Város Mindenkié csoport üdvözli az Európai Unió Bíróságának döntését, mely lehetőséget teremt a szükséges lakáspolitikai korlátozások és szociális, lakhatási szempontból helytálló döntések meghozatalára.

2020.09.29. 18:11 • Címkék: érdekvédelem lakhatás lakhatáshoz való jog airbnb európai unió bírósága