Support our work! Támogass minket!

Wire Transfer:
IBAN: HU12 1620 0223 1004 5507 0000 0000
SWIFT: HBWEHUHB

Átutalás:
A Város Mindenkié
16200223-10045507 (MagNet Bank)

Rólunk

A Város Mindenkié

A Város Mindenkié csoport olyan hajléktalan, hajléktalanságot megtapasztalt és lakásszegénységben élő aktivistákból és szövetségeseikből áll, akik tenni akarnak egy egyenlőségen alapuló és igazságos társadalomért. Célunk, hogy kiálljunk a hajléktalan emberek méltóságáért és küzdjünk a lakhatáshoz való jogért.

A szervezet minden tevékenységében – a döntéshozástól az akciók szervezéséig – a hajléktalan és lakásszegénységben élő emberek vezető szerepet játszanak.

Email: avarosmindenkie@gmail.com

Feliratkozás a hírlevélre: írj egy emailt nekünk "hírlevél" tárggyal

Feliratkozás önkéntesnek: írj egy emailt nekünk "önkéntes" tárggyal

Telefon: Ország Dóra (0630-167-2588)

Címkék

13. kerület (5) 2. kerület (1) adomány (19) alkotmányos jogok (14) alternatív köztársasági elnök (5) Ausztria (3) avm akadémia (99) avm film (4) Belgium (5) belügyminisztérium (3) belváros (9) beszámoló (402) beszélgetés (82) bihari utca (28) bíróság (49) BKV (1) börtönszálló (13) börtön helyett lakhatást (3) Brazília (1) Budafok-Tétény (6) budapest pride (10) Bulgária (1) criminalization (42) Csehország (8) csepel (15) Dánia (2) debrecen (3) Dél-Afrika (13) demokratikus koalíció (3) deutsch (5) díj (5) diszkrimináció (63) Dunakeszi (1) dzsentrifikáció (8) egészségügy (3) Egyenlő Bánásmód Hatóság (12) Egyesült Államok (23) Együtt (1) együtt a lakhatásunkért (6) életvitelszerű lakhatás közterületen (340) élőlánc (34) elsőként lakhatás (33) elvonulás (18) emmi (5) english (109) ensz (11) érdekvédelem (412) erzsébetváros (2) esemény (318) espanol (2) étel (5) európai lakhatási hálózat (11) európai unió (19) fagyhalál (9) feantsa (12) fedél nélkül (9) ferencváros (57) FocusE15 (1) fogyatékkal élők (10) food not bombs (1) fotózás és aktivizmus (3) főváros (79) francais (4) franciaország (11) goldenblog (2) Görögország (2) guberálás (4) gyerekek kilakoltatása (38) gyermekelvétel (53) gyógyszergyári út (8) győzelem (31) habitat for humanity (12) hajléktalan ellátás (135) halottak napja (5) HaNEM (90) hatósági zaklatás (23) házfoglalás (25) hegyvidék (4) helsinki bizottság (1) Hollandia (1) hős utca (6) humán platform (9) igazoltatás (31) India (1) Írország (4) Japán (2) járókelő (1) józsefváros (84) józsef attila (2) karácsony (14) kassák múzeum (5) kecskemét (2) kék (2) kenyszi (17) képzés (43) kilakoltatás (220) kilakoltatás naplók (4) kiléptető lakások (1) kisokos (11) kispest (12) kőbánya (77) koldulás (5) költészet (26) konferencia (34) koppány utca (10) korona (5) köszönet (18) közélet iskolája (4) közérdekű adatigénylés (20) közmunkás mozgalom (1) közösség (82) köztér (83) közterület felügyelet (8) kunyhóbontás (130) lakásmenet (41) lakcím (60) lakcím naplók (17) lakhatás (379) lakhatáshoz való jog (26) lakhatási platform (2) lakhatási válság (54) lakok (1) lélek program (2) Lengyelország (4) lisszabon (1) lmbtq (12) lmp (16) lomtanalítás (1) március 15 (3) média (213) megemlékezés (30) megoldás (38) menekültek (15) menhely alapítvány (3) mentők (15) migszol (12) Miskolc (5) mszp (4) munkaügy (6) művészet (32) muzsikus rádió (150) Nagy Britannia (6) NANE (3) Németország (9) nemzetközi (176) nemzetközi dokumentumok (12) nem szegényeknek való vidék (1) nigéria (1) noszlopy utca (6) nyílt levél (91) nyíregyháza (1) október 23 (8) Olaszország (1) ombudsman (13) önkéntesség (17) pápa (5) Párbeszéd Magyarországért (1) parlament (9) Pécs (32) Pesterzsébet (1) picture the homeless (8) polgári engedetlenség (46) portrék (61) Portugália (2) portugues (2) Rákosmente (7) Rákospalota (5) rehab cm (2) rendhagyó osztályfőnöki óra (22) rendőrség (54) részvételi akciókutatás (29) romák (7) Románia (2) sajókaza (2) Schlauch-progam (6) segély (10) sherwood (19) Sierra Leone (3) Spanyolország (1) stopkilakoltatás (2) Svédország (1) szeged (1) szegénységellenes hálózat (4) szégyenkordon (6) székesfehérvár (3) szemüveg (9) Szenegál (1) Szlovákia (1) Szlovénia (2) szociális bérlakás (6) szociális építőtábor (8) szociális munka (13) szociális temetés (1) szolidaritás (116) születésnap (19) támogatás (22) tapasztalati szakértő (7) tasz (17) tek (2) terebesi erdő (28) Terézváros (1) Thaiföld (2) Törökország (2) Törökszentmiklós (1) törvénymódosítás (1) tüntetés (194) üdvhadsereg (4) újbuda (11) újpest (9) üres házak (76) utcajogász (37) Utcáról lakásba egyesület (9) utca és jog (37) vác (1) Vajdahunyad utca (3) választások (40) választás 2014 (5) választás 2018 (6) vallás (6) van esély (1) városhoz való jog (9) vaskapu utca (2) Veresegyház (1) videó (217) wc (50) XV. kerület (1) zöld pók (2) zugló (40) Címkefelhő

A Dunakeszi Önkormányzat NEM hozott rendeletet a hajléktalanság büntetéséről

A dunakeszi önkormányzat 2014. december 11-i ülésén napirendre tűzte az önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatának és rendjének helyi szabályozásáról szóló 28/2008. (XI. 10.) sz. rendelet módosítását, kiegészítve a 17/A §-sal, ami alapján büntethető lenne az életvitelszerű közterületen tartózkodás. Dunakeszi lakos lévén, a jogegyenlőségre igen érzékenyen figyelő állampolgárként (no, meg A Város Mindenkié tagjai is szóltak, hogy mennék már oda :-), elmentem az ülés előtti közmeghallgatásra.

dunakeszi.jpg

Az ülés előtt találkoztam két ellenzéki képviselővel, Lukácsi Bálinttal és Radnóti Henrikkel, akik a DK, PM, Együtt, a Liberálisok, a MOMA és az LMP képviselői. Ők addigra beadták a javaslatukat, hogy vegyék le a napirendről ezt ez előterjesztést.

Három kérdést tettem fel:

* Mi indokolja a szabálysértési rendelet módosítását, s utaltam az erre vonatkozó Alkotmánybírósági és Kúriai döntésekre?

* A városban mennyi hajléktalan, fedél nélküli embert tartanak nyilván, megemlítve azt is, hogy személyes tapasztalatom szerint nincs utcán, téren alvó ember.

* Milyen szerződése van az önkormányzatnak a Myrai Szent Miklós Egyesülettel?

A polgármester és a jegyző mindegyik kérdésre érdemben válaszolt. A közelmúltban két, a városi szakrendelő melletti bokrosban alvó hajléktalan embert jelentett be a szakrendelő illetékese. Őket eltanácsolták onnan. Konkrétan, a Myrai Egyesület a szerződés alapján befogadta őket egy éjszakai menedékhelyre. Mivel Dunakeszin csak a Vöröskereszt által fönntartott nappali melegedő van, a Myrai éjszakára saját kocsijával elszállítja azt, aki ezt igényli. A probléma szerinte így megoldódott. Egyébként mintegy ötven hajléktalan embert tart számon a Vöröskereszt, akik helyzete a lehetőségekhez képest megoldott a városban.

Ezután elmondtam a véleményem, vagyis, hogy nincs szükség ilyen, a jogérzéket, jogegyenlőséget sértő korlátozásra, hiszen az érvényes szabályozások alapján is kezelhető a probléma. Az ismert érveken túl megemlítettem, hogy az értelmetlen, betarthatatlan szabályozás éppen ellenkező hatást ér el: a lakosság nem törődik vele és nem tiszteli a törvényességet.

Hangsúlyoztam, hogy az AVM a jogegyenlőségért száll síkra, nem az utcán lakást védi. Ellenkezőleg olyan programokat ajánl az önkormányzatoknak, amelyekkel – a közösség és a bajbajutott ember, család együttműködésével – megelőzhetik vagy orvosolhatják a bajt. Arról nem is beszélve, hogy karácsony közeledik, s a kirekesztés bármennyire elvi lehetősége is embertelen színben tűnik fel.

A szünetben volt alkalmam a jegyzővel is beszélgetni és elfogadta az ajánlatomat, hogy szívesen megismeri az AVM javaslatait egy későbbi személyes találkozás keretében.

A közmeghallgatás után a testületi ülésen a polgármester szavazásra tette föl Lukácsi Bálint és Radnóti Henrik javaslatát, a képviselők pedig egyhangú szavazással levették napirendről a szabálysértési rendelet módosítását.

Utóirat:

Volt egy kis Facebookos felvezetés is az előterjesztés kapcsán a dunakesziek nyílt csoport oldalán. Az ismert érvek, ellenérvek ismétlődtek, de örültem, hogy a vita kulturált keretek között zajlott 52 hozzászóláson keresztül.

Ez volt az egyszemélyes Facebook-kommunikációs kampányindítóm:

"A hajléktalanság, mint jelenség kétféle szinten kezelendő: "operatíve, azaz most és itt kell segíteni. Erre való a Vöröskereszt és a Myrai nappali melegedője; altruista emberek alamizsnát adnak, személyesen egy koldusnak, ez is a segítség egy formája, más altruisták fényes bálokat rendeznek és a bevételt jótékony célra adományozzák.


Van távlatos cél: a hajléktalanságot előidéző okokat és következményeket orvosolja az állam a szociálpolitikával, a foglalkoztatási politikával; helyi szinten szintén lehetséges (van is ilyen - albérleti támogatás, kedvezményes étkeztetés, fűtési támogatás).

 

Van egy harmadik síkja a hajléktalanság kezelésének: ez erkölcsi-elvi. Ami azt jelenti, hogy a szegény/hajlék nélküli egyenrangú magyar állampolgár, tehát jogait jogi úton nem korlátozzák, a szegénység következményét nem szabálysértésnek tekintik, divatos szóval nem kriminalizálják. Ad absurdum: az állam nem tűz rá sárga csillagot.

 

Ennél fogva, az egyén hangot ad nem tetszésének, felszólítja, hogy ne szemeteljen, ne építsen kunyhót, kalibát a háza elé, a látóterébe. Rosszabb esetben "hasba is rúghatja", mint Habony Árpád ... Legfeljebb szabálysértési eljárás lesz belőle, két egyenrangú állampolgár közötti nézeteltérés miatt.

 

AZ ÁLLAMPOLGÁRI EGYENLŐSÉG ELVE ÉS ÉRVÉNYESÍTÉSE AZ EGYETLEN, ami a szociális egyenlőtlenséget némileg egyensúlyozza. Nem a szociálpolitika helyett, nem lakáspolitika helyett. Ezt védi, aki tiltakozik a hajléktalanokat korlátozó rendelet ellen, NEM az utcán lakást akarják intézményesíteni."

2014. december 12.                                                                            Koós Anna

2014.12.14. 06:00 • Címkék: érdekvédelem Dunakeszi életvitelszerű lakhatás közterületen