Support our work! Támogass minket!

Wire Transfer:
IBAN: HU12 1620 0223 1004 5507 0000 0000
SWIFT: HBWEHUHB

Átutalás:
A Város Mindenkié
16200223-10045507 (MagNet Bank)

Rólunk

A Város Mindenkié

A Város Mindenkié csoport olyan hajléktalan, hajléktalanságot megtapasztalt és lakásszegénységben élő aktivistákból és szövetségeseikből áll, akik tenni akarnak egy egyenlőségen alapuló és igazságos társadalomért. Célunk, hogy kiálljunk a hajléktalan emberek méltóságáért és küzdjünk a lakhatáshoz való jogért.

A szervezet minden tevékenységében – a döntéshozástól az akciók szervezéséig – a hajléktalan és lakásszegénységben élő emberek vezető szerepet játszanak.

Email: avarosmindenkie@gmail.com

Feliratkozás a hírlevélre: írj egy emailt nekünk "hírlevél" tárggyal

Feliratkozás önkéntesnek: írj egy emailt nekünk "önkéntes" tárggyal

Telefon: Ország Dóra (0630-167-2588)

Címkék

13. kerület (5) 2. kerület (1) adomány (19) airbnb (2) alkotmányos jogok (14) alternatív köztársasági elnök (5) Ausztria (3) avm akadémia (99) avm film (4) Belgium (5) belügyminisztérium (3) belváros (9) beszámoló (402) beszélgetés (82) bihari utca (28) bíróság (49) BKV (1) börtönszálló (13) börtön helyett lakhatást (3) Brazília (1) Budafok-Tétény (6) budapest pride (10) Bulgária (1) criminalization (42) Csehország (8) csepel (15) Dánia (2) debrecen (3) Dél-Afrika (13) demokratikus koalíció (3) deutsch (5) díj (5) diszkrimináció (63) Dunakeszi (1) dzsentrifikáció (8) egészségügy (3) Egyenlő Bánásmód Hatóság (12) Egyesült Államok (23) Együtt (1) együtt a lakhatásunkért (6) életvitelszerű lakhatás közterületen (340) élőlánc (35) elsőként lakhatás (33) elvonulás (18) emmi (5) english (109) ensz (11) érdekvédelem (416) erzsébetváros (2) esemény (318) espanol (2) étel (5) európai lakhatási hálózat (11) európai unió (19) európai unió bírósága (1) fagyhalál (9) feantsa (12) fedél nélkül (9) ferencváros (58) FocusE15 (1) fogyatékkal élők (10) food not bombs (1) fotózás és aktivizmus (3) főváros (82) francais (4) franciaország (11) goldenblog (2) Görögország (2) guberálás (4) gyerekek kilakoltatása (38) gyermekelvétel (53) gyógyszergyári út (8) győzelem (31) habitat for humanity (12) hajléktalan ellátás (135) halottak napja (5) HaNEM (90) hatósági zaklatás (23) házfoglalás (25) hegyvidék (4) helsinki bizottság (1) Hollandia (1) hős utca (6) humán platform (9) igazoltatás (31) India (1) Írország (4) Japán (2) járókelő (1) józsefváros (84) józsef attila (2) karácsony (14) Kásler Miklós (1) kassák múzeum (5) kecskemét (2) kék (2) kenyszi (17) képzés (43) kilakoltatás (230) kilakoltatás naplók (4) kiléptető lakások (2) kisokos (11) kispest (12) kőbánya (77) koldulás (5) költészet (26) költözés (1) konferencia (34) koppány utca (10) kórház (1) korona (7) köszönet (18) közélet iskolája (4) közérdekű adatigénylés (20) közmunkás mozgalom (1) közösség (82) köztér (84) közterület felügyelet (8) közvécé (2) kunyhóbontás (130) lakásmenet (41) lakcím (60) lakcím naplók (17) lakhatás (383) lakhatáshoz való jog (28) lakhatási platform (2) lakhatási válság (53) lakok (1) lélek program (2) Lengyelország (4) lisszabon (1) lmbtq (12) lmp (16) lomtanalítás (1) március 15 (3) média (213) megemlékezés (30) megoldás (38) menekültek (15) menhely alapítvány (3) mentők (15) mérce (1) migszol (12) Miskolc (5) mszp (4) munkaügy (6) művészet (32) muzsikus rádió (150) Nagy Britannia (6) NANE (3) Németország (9) nemzetközi (176) nemzetközi dokumentumok (12) nem szegényeknek való vidék (1) nigéria (1) noszlopy utca (6) nyílt levél (95) nyíregyháza (2) október 23 (8) Olaszország (1) ombudsman (13) önkéntesség (17) pápa (5) Párbeszéd Magyarországért (1) parlament (9) Pécs (35) Pesterzsébet (1) picture the homeless (8) polgári engedetlenség (46) portrék (61) Portugália (2) portugues (2) Rákosmente (7) Rákospalota (5) rehab cm (2) rendhagyó osztályfőnöki óra (22) rendőrség (54) részvételi akciókutatás (29) romák (7) Románia (2) sajókaza (2) Schlauch-progam (6) segély (10) sherwood (19) Sierra Leone (3) Spanyolország (1) stopkilakoltatás (2) Svédország (1) szeged (1) szegénységellenes hálózat (4) szégyenkordon (6) székesfehérvár (3) szemüveg (9) Szenegál (1) Szlovákia (1) Szlovénia (2) szociális bérlakás (8) szociális építőtábor (8) szociális munka (13) szociális temetés (1) szolidaritás (117) születésnap (19) támogatás (22) tapasztalati szakértő (7) társadalombiztosítás (1) tasz (17) tb (1) tek (2) terebesi erdő (28) Terézváros (1) Thaiföld (2) Törökország (2) Törökszentmiklós (1) törvénymódosítás (1) tüntetés (194) üdvhadsereg (4) újbuda (11) újpest (9) új blogfelület (1) üres házak (77) utcajogász (37) Utcáról lakásba egyesület (9) utca és jog (37) vác (1) Vajdahunyad utca (3) választások (40) választás 2014 (5) választás 2018 (6) vallás (6) van esély (1) városhoz való jog (10) vaskapu utca (2) vécé (1) Veresegyház (1) videó (217) wc (53) XV. kerület (1) zöld pók (2) zugló (40) Címkefelhő

Kötélhúzás a XIII. kerületi önkormányzattal

valodi_kicsi.jpgMég 2013 végén megkeresett minket Karácsonyi Magdolna, a XIII. kerületi önkormányzat Szociális és Köznevelési Osztályának osztályvezetője, és személyes egyeztetésre hívott minket. Mint később kiderült, ezt az egyeztetést Tóth József kerületi polgármestere kezdeményezte elsősorban azért, mert A Város Mindenkié egyik aktivistája többször is kritizálta a kerületet azért, hogy az önkormányzat lányegében az egész XIII. kerületet „hajléktalanmentes övezetté” nyilvánította.

A Fővárosi Önkormányzat december 4-én hatályba lépett rendelet alapján a XIII. kerület tulajdonában lévő következő területeken tiltott az életvitelszerű közterületen tartózkodás:

- a nyilvános sportpályák és egyéb sportlétesítmények telekhatárától számított 200 méteres távolságon belüli, kerületi önkormányzati tulajdonban álló terület,

 

- minden közpark, köztér, közkert és azok telekhatárától számított 200 méteres távolságon belüli, kerületi önkormányzati tulajdonban álló terület,

 

- a szociális, kulturális intézmény, egészségügyi szolgáltató, közhatalmi vagy államigazgatási szerv, továbbá a Lehel Csarnok elhelyezését szolgáló ingatlan telekhatárától számított 200 méteres távolságon belüli, kerületi önkormányzati tulajdonban álló terület,

 

- az utak és ezek külső szélétől mért 50 méteres távolságon belüli, kerületi önkormányzati tulajdonban álló terület.

A megbeszélésre végül január 22-én került sor, amelyen az önkormányzat részéről részt vett Karácsonyi Magdolna, Tóth László (szociális munkás), Kádár Sándorné Erzsébet (a Prevenciós Központ vezetője), Bányász Józsefné (a szociális szolgáltató vezetője, ide tartozik a kerületi nappali melegedő) és Balog Gyula, Lakatosné Jutka, Keletiné Beck Magdolna és Udvarhelyi Tessza A Város Mindenkié részéről.

A megbeszélés elején Gyula bemutatta A Város Mindenkié munkáját, és Jutka pedig közvetítette az AVM elítélő véleményét a kerület szigorú rendeletéről. Az önkormányzat képviselői elmondták, hogy ők sem értenek egyet a hajléktalanság rendészeti kezelésével, és valójában segítséget szeretnének kérni az AVM-től arra vonatkozóan, hogy mit csináljanak azokkal az utcán élő emberekkel, akik zavarják a kerület lakóit. Mi több alkalommal kérdőre vontuk az önkormányzat képviselőit, hogy ha nem értenek egyet a kriminalizációval, akkor miért tiltották be a hajléktalanságot a kerület összes közterületén. Erre a kérdésre ismételten azt a választ kaptuk, hogy azért, mert ha nem lennének ennyire szigorúak, akkor a hajléktalan emberek a város minden részéből a XIII. kerületbe mennének.

Az önkormányzat munkatársainak elmondása szerint a kerületben kb. 50 olyan ember él közterületen, akikkel a kerületi utcai szociális munkás rendszeresen kapcsolatban van. Több képet is hoztak utcán alvó emberekről, és jelezték, hogy a kerület lakással rendelkező lakói sokat panaszkodnak rájuk. Mint kiderült, az egyik legsúlyosabb panasz a szeméttel, illetve azzal kapcsolatos, hogy a hajléktalan emberek az utcán végzik el a dolgukat.

Mi jeleztük, hogy ez egész Budapesten probléma – és nem csak a hajléktalan embereké – és hogy a megoldás a nyilvános és ingyenes illemhelyek tömeges megnyitása lenne. A kerületi dolgozók szerint ez nem az ő dolguk, hanem a fővárosi önkormányzaté. Miközben mi ezzel egyet értettünk, jeleztük, hogy sajnos a Fővárosi Csatornázás Művektől a jelenlegi jogszabályi körülmények között nem várható, hogy egyik pillanatról a másikra kiterjeszti a nyilvános vécé-hálózatot (nincsen olyan törvény, amely erre kötelezné), ráadásul az FCSM inkább a turisták által frekventált helyekre telepít vécéket, és azok is fizetősek.

Jeleztük, hogy egyáltalán nem tartjuk a „kaki-probléma” megfelelő megoldásának azt, ha az utcán élést büntetik, vagy ha az utcán élő embereket egyik helyről a másikra küldik (ahogyan az gyakran előfordul, és ahogyan a szociális munkás is utalt rá). Ha a probléma gyökerét akarjuk megoldani, akkor két valós megoldást látunk: 1. ingyenes nyilvános vécék telepítése a forgalmas közterületeken 2. tartós lakhatás biztosítása az utcán élőknek (így nem kell az utcán végezni a dolgukat)

Ami a lakhatást illeti, átadtuk az önkormányzat képviselőinek A Város Mindenkié javaslatait a hajléktalanság megelőzésére, amiből két lehetséges megoldást emeltünk ki. Az elsőként lakhatás megközelítésben az utcán élő embereket a mai ellátórendszer lépcsőzetes logikája helyett rögtön megfelelő lakásba helyezik, és a lakásban segítenek neki abban, hogy talpra álljon, jövedelmet szerezzen és a lakásban tudjon maradni. Ez a módszer már több országban bizonyította, hogy sokkal nagyobb hatékonysággal előzi meg az újból hajléktalanná válást, mint a hajléktalanszállók.

Noha a kerület munkatársai, meglehetősen pesszimistán nyilatkoztak erről a javaslatról, elmondták, hogy a kerületnek van egy elbírálására váró pályázata, amelynek keretében két önkormányzati lakásba költöztetnének jelenleg az utcán élő hajléktalan embereket. Ez egyfajta kísérlet lenne a részükről, hogy megnézzék, mennyire működik ez a megközelítés és, hogy nő-e a hajléktalan emberek száma a kerületben a hír hatására, hogy itt lakhatásba lehet jutni. Mi mindenképpen üdvözöltük ezt a kezdeményezést, és kíváncsian várjuk a pályázat eredményét.

A másik megközelítés a szociális lakásügynökség modellje, amelyet a Habitat for Humanity és a Városkutatás Kft. dolgozott ki. Ez Szombathelyen már létező program és számos más település is tervezi ilyen ügynökség felállítását. E modell lényege, hogy az üresen álló magánlakásokat a tulajdonosok az önkormányzat számára hosszú távra bérbe adják, amely azt szociális alapon adja ki alacsony jövedelmű vagy akár hajléktalan embereknek. Az önkormányzat munkatársainak felkeltette az érdeklődését ez a példa, és kérték, hogy küldjünk nekik további tájékoztató anyagokat, amit meg is tettünk.

A beszélgetés végén a XIII. kerület lakáspolitikájáról beszéltünk. Amellett, hogy ebben a kerületben a legmagasabb az önkormányzati bérlakások aránya egész Budapesten, figyelemre méltó az is, hogy új önkormányzati lakásokat is építenek, amire alig találunk példát (noha ezek a lakások jellemzően sajnos nem szociális bérűek). Sajnos az is kiderült viszont, hogy a kerületi szociális bérlakás-pályázaton hajléktalan ember lényegében nem indulhat, így vajmi kevés esélye van arra bármely utcán élő embernek, hogy megfelelő lakhatáshoz jusson. Fontos viszont, hogy a kerületben kimondott elv, hogy önkormányzati lakásból senkit nem lakoltatnak ki az utcára: az együttműködő háztartások esetében mindent megtesznek, hogy a család ne kerüljön ki a lakásból (pl. adósságkezelés, kisebb lakásba költözés stb.) és még a nem együttműködő lakóknál is befogadó nyilatkozatot kérnek a kilakoltatás előtt. Ezen kívül, a kerület biztosít a normatív állami támogatáson kívül kis összegű lakásfenntartási támogatást, és a devizahitelesek is kérhetnek segítséget az önkormányzattól. Végül, a kerületnek szerződése van a Vöröskereszttel, amely két ún. kiléptető lakást működtet, ahova korábban hajléktalanszállón élő emberek költözhetnek: 1999 óta 28 fő került ilyen lakásba, és onnan saját bérelt lakásba vagy albérletbe.

Összességében az önkormányzati dolgozókkal egyet értettünk abban, hogy a jelenleg működő hajléktalan-ellátás nem csökkenti a hajléktalanságot, és azt sem, hogy a hajléktalan emberek tartós lakhatásba kerüljenek. Úgy tűnik, a szavak szintjén abban is egyetértés volt köztünk, hogy a rendészeti megközelítés nem megoldás a hajléktalanságra, noha ennek a kerület gyakorlata élesen ellentmond. Noha tény, hogy a kerületben még nem indítottak eljárást életvitelszerű közterületen tartózkodásért, de a jogi lehetőség megvan rá, és a jogszabály végrehajtása minden bizonnyal a kerületben dolgozó hatóságok jóindulatán múlik, ami nem elfogadható helyzet. Mindeközben azt is elismertük, hogy a kerület a lakhatás területén számos példaértékű kezdeményezést működtet.

Azzal búcsúztunk a kerületi dolgozóktól, hogy ha a kerületnek sikerül elérnie a fővárosi rendelet módosítását legalább olyan módon, hogy abból kikerüljenek a XIII. kerületi tiltott zónák, akkor ezt nyilvánosan meg fogjuk ünnepelni Addig pedig csak reménykedni tudunk, hogy a rendeletet nem kezdik el olyan vehemenciával alkalmazni, mint a szomszédos V. kerületben, ahol pár hónap alatt már kb. 50 ember büntettek meg csak azért, mert az utcán kénytelenek élni.

2014. január 24.                                                                              Udvarhelyi Tessza

2014.01.27. 06:00 • Címkék: beszámoló 13. kerület érdekvédelem életvitelszerű lakhatás közterületen
 
 
süti beállítások módosítása